Utolsó kommentek

  • gatsy: remek kutya! Like-olom! A zenét is!:) (2012.03.12. 08:42) Géza
  • Whale001: @Péter Anna: Szia, tehát Te is sajnalod a kutyát? Landrover alkatreszeken élni.... Pfffff.... Én i... (2012.03.10. 21:15) Géza
  • Péter Anna: @Whale001: :DDDDDDDDDDD (2012.03.10. 20:53) Géza
  • Whale001: Legalább egy normális lény van a telken...... (2012.03.09. 20:01) Géza
  • Rocko-: @Tie: hot dog? :) (2012.03.09. 15:14) Géza
  • Utolsó 20

Tie szerint a világ

Friss topikok

  • gatsy: remek kutya! Like-olom! A zenét is!:) (2012.03.12. 08:42) Géza
  • Rocko-: @Vidrás Veca: csak nagy mosoly. :) (2012.02.03. 22:14) Favirág
  • streetsta: Csodás, csodás videó! Az az igazán szép, hogy hiába olvastam el előre, mi fog történni, így is vi... (2012.01.11. 22:42) Kellemes Karácsonyi Kalapálást!
  • ommm: Lagzis autó ez lesz?! :) (2012.01.11. 22:18) Még szívunk!
  • Rocko-: @biker_kolee: ááá, majd holnap, ez csak ilyen agytekervényt megbaszó szópetting volt. :D (2012.01.10. 12:14) Nagyon szeretnénk szívni!

Linkblog

Két csomag csirkefej, szevasz, szevasz

2011.12.13. 08:00 | Tie | 2 komment

Címkék: autóbuzéria Land Rover Series III sixpot Rolling Stones

Még tavasszal, vagy nyár elején történt valamikor, pontosan nem emlékszem már, amikor bejött egy vevő a boltba, és rácsodálkozott a polcon a sok pici Land Roverre.
Hamar kiderült, hogy ő is ápolt, van  egy 109-es Series III birtokon belül. Mesélt róla érdekességeket, amiket akkor még nem igazán értettem, de később világossá vált... hogy például mit keres az autóban egy ló... Vagy épp központi zár...  Ennyiben maradtunk, kérek két csomag csirkefejet is, szevasz, szevasz, majd beszélünk.
111213-Ketcsomagcsirkefej01.jpg
Pár nap múlva csörög a telefon, az említett kolléga hív. Hogy hallod? Baj van, lehet, hogy fel kéne újítani a motort, mert most jutott eszembe, hogy három éve meg se mozdult az autó, kint áll az udvaron azóta a pajta előtt, és előtte is nagyon gyöngén muzsikált, sose ment túl jól. Megkérdeztem, melyik motor van benne, és mélyen belül reszkettem, nehogy azt mondja, soros hathengeres. Persze, hogy azt mondta.
A Series Land Roverek klasszikus motorja a 2.25 literes (kettőegynegyedes) soros négyhengeres benzin, vagy dízelmotor. Amiből természetesen garmadával gyártottak majd 30 éven keresztül. Egyszerű, mint a faék, három helyen csapágyazott motor. A blokk, és a hengerfej megegyezik a benzinesnél és a dízelnél, csak gyertya helyett izzítógyertya van benne, meg gyújtáselosztó helyett adagoló. Persze a dugattyúk, a hajtókar, és a főtengely különböznek, de ez mellékes. Mivel iszonyú sokat gyártottak ebből a motorból, minden van hozzá minden angol sufniban, boltban pedig ötféle utángyártottból válogathat a kedves vevő, és gyári alkatrészeket is lehet kapni hozzá bármit, gombokért. Nem kell veteránbörzékre járni, és dzsuvás ládákban turkálni idegen fészerek mélyén, minden van polcon, azonnal. Hiába, az angolok szeretik megőrizni a szeretett autóikat, és ez az alapmotor 1958-ban jelent meg, és egészen 85-ig gyártották szinte változtatások nélkül.
A 2.6 soros hathengeres sem kevésbé régi darab, bár csak a hatvanas évek első felében jelent meg a Land Rover SIIb Forward Control modellben, majd később a 109 Station Wagonokban, mint opcionális csúcsmotor, de jóval korábbi fejlesztés, a Rover P4 személyautókban használták először. Mai szemmel kissé faramuci megoldás az IOE (Inlet Over Exhaust) szelepvezérlésű motor, azaz amikor a szívószelep a hengerfejen van a felül, nyomórudak, és szelephimbákkal mozgatva, míg a kipufogószelepek oldalt vannak, és közvetlenül a szintén oldalt lévő vezérműtengely pöcködi őket. Igazándiból valamiféle átmenet az oldaltszelepelt, és az OHV motorok között. Iszonyú hosszú löketű motor, nem is túl pörgős, de nyomatékos, és majdnem 100 lóerőt ad le, igazándiból teljesen jó motor egy terepjáróba.
Egyetlen baj van vele: ritka.
Sokféle alkatrészt lehet kapni a sorhathoz, akár még túlméretes dugattyúkat, gyűrűket is, angol szokás szerint nem is drágán, de némely dolgok egyszerűen már nem léteznek hozzá. Aranyért sem. NAGYON sok aranyért sem. Bizonyos szóbeszédek szerint Szíjjártó mester pár éve vette meg egy restauráláshoz az utolsó sorhatos főtengelyt Angliában... valami 1.000-1.500 fontért.
Nem akartam a kollégát azonnal falhoz állítani azzal, hogy ha tényleg felújítás szükséges, akkor eleve tegyen le róla, úgyhogy elkezdtem fejben diagnosztizálni mint Greg House, ötleteket feldobni, hogy mi mindentől mehet még gyengén egy régi nagy benzinmotor azon kívül, hogy rommá van kopva, és nincs benne kompót. Erre még csak ne is gondoljunk!

Két lehetőség, bármelyik NAGYON is esélyes. Karburátor, és gyújtás. Sokat tud segíteni, ha időben, kellő előgyújtással szikrázunk, azonnal kiadtam az ukázt: A szerelővel kapják szét az elosztót, takarítsák ki, rakják össze, és állítsák be az előgyújtást, aztán lássuk meg, mit mutat a motor, hogyan jár, hogy húz, és majd kiderül, hogy kell-e felújítani.

Néhány nap múlva kaptam néhány képet a szétszedett gyújtáselosztóról... csak a fejemet tudtam fogni.

A barbarizmust is meg lehet érteni, van célja. A falvak feldúlása, a vérontás, a nők megerőszakolása tekintet nélkül azok szüzességének meglétére, némely népcsoportoknál ezek a tevékenysége legalább annyira a családi hagyomány részei, mint amennyire társadalmi elvárás, a felnőtté válás próbája, és mondhatni életcél, adott kulturális keretek között. Arra viszont nem találtam szavakat, sem megfejtést, hogy miféle primitív hordáknál lehet szokás az, hogy a gyújtáselosztó minden mozgó alkatrészét pici hegesztésekkel egymáshoz rögzítik. Biztosan valami porosz népcsoport lehet a hunyó a dologban, ők tudtommal nem annyira szeretik a rendetlenséget, itt meg a kis röpsúlyok folyton jönnek-mennek, a két alaplapot egymáson elforgatja a vákuumos szabályzás és alapvetően teljes a látszólagos fegyelmezetlenség. A jelek mindenesetre arra mutattak, hogy valaki vagy NAGYON alacsony ingerküszöbbel bírt, vagy vajmi kevés tudománya volt a benzinüzemű Otto-motorok működését illetően... Azt már végképp nem értem, hogy a fel-le kóricáló dugattyúk vajon miért nem zavarták?

111213-Ketcsomagcsirkefej02.jpg

Forgattuk egy darabig a kezünkben a materializálódott hülyeséget, mint busman a pufajkát, és a gyári szerelési leírást bújva kijegyzeteltük a szükséges alkatrészek cikkszámát, különös tekintettel a vákuumos szabályzóra, mivel abból kapásból háromfélével is gyártották ezt a motort (bár az egyik lehetőséget el is vetettük azonnal, hiszen az csak a gyári katonai kivitelű autókban fordult elő, zavarszűrt osztófejeken).

Első áldozatunk a DistributorDoctor volt, aki oldalán, és leveleiben is rendkívüli magabiztosságról tesz tanúbizonyságot, ámde ő a saját, évek alatt felhalmozott dokumentációjában sem talált konkrétan ilyen elosztót, mint amivel mi tologattuk a szopórollert épp. A Lucas 25D6 típusú elosztó egy klasszikus brit osztófejnek tűnt, egy rakás korabeli sorhatos motoron volt (Jaguarban, Jensenben, MG-ben, Aston Martinban és még ki tudja mi mindenben), de ilyen kivitelben kizárólag a Land Roverben fordult elő. Végül elküldtem neki a teljes Landy szerelési leírást, ő megköszönte, és széttárta a kezét, hogy sajnos ilyet pont nem tud, alkatrészt nem mer küldeni hozzá, mert mi van, ha nem passzol, komplettet szintén nem mer emiatt, igazándiból még nem is látott ilyet soha a büdös életben. Itt egy kicsit megijedtünk, ha a DistributorDoctor se látott még ilyet, akkor mi lesz ebből?

További keresgélés során találtam rá a Retro Classic Car Parts oldalára, akinek már kegyetlen és kérlelhetetlen részletességgel (kitérve pl arra is, hogy a vákuumos motyó mekkora Hgmm nyomásértékek között szabályoz), dokumentációkat mellékelve írtam le a problémát, válaszul röviden nagyjából ennyi jött másnap:
Hi,
 
We can build you a 25D6 to any spec you want.
 
Regards,
Colin
Néhány rövid e-mailben meg is beszéltük, hogy a fentiek értelmében vadul álljon is neki az összeszerelésnek, mihelyst megírta az árat postaköltséggel együtt számolva.

Másnap elküldtük neki a zsetont (a komplett vadiúj elosztó postával, áfával, csiribirivel mindennel együtt 200fontba került), ő pedig a kilencedik napon küldött egy tracking numbert a feladott küldeményhez. Hogy mit történt ezután?

Vártunk egy kicsit mi is, a folytatásig várjanak egy kicsit önök is, ígérjük, minden ki fog derülni, többek között az is, hogy mennyire igaza volt a Rolling Stonesnak, amikor azt énekelték, hogy

A bejegyzés trackback címe:

https://polisztirol.blog.hu/api/trackback/id/tr453458687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2011.12.13. 09:35:35

szóval küldött valamit, ami szar vót.

istenemre, Tie ne hagyd abba!

már csak Sapcot kéne rávenni a gyakoribb írásra.

hal1fan 2011.12.13. 14:08:08

...ha ez a Rolling igazi arca lett volna, soha nem lett volna az a banda, ami... szóval valszeg nem volt jó a kapott alkatrész...
süti beállítások módosítása