A Series Land Roverek klasszikus motorja a 2.25 literes (kettőegynegyedes) soros négyhengeres benzin, vagy dízelmotor. Amiből természetesen garmadával gyártottak majd 30 éven keresztül. Egyszerű, mint a faék, három helyen csapágyazott motor. A blokk, és a hengerfej megegyezik a benzinesnél és a dízelnél, csak gyertya helyett izzítógyertya van benne, meg gyújtáselosztó helyett adagoló. Persze a dugattyúk, a hajtókar, és a főtengely különböznek, de ez mellékes. Mivel iszonyú sokat gyártottak ebből a motorból, minden van hozzá minden angol sufniban, boltban pedig ötféle utángyártottból válogathat a kedves vevő, és gyári alkatrészeket is lehet kapni hozzá bármit, gombokért. Nem kell veteránbörzékre járni, és dzsuvás ládákban turkálni idegen fészerek mélyén, minden van polcon, azonnal. Hiába, az angolok szeretik megőrizni a szeretett autóikat, és ez az alapmotor 1958-ban jelent meg, és egészen 85-ig gyártották szinte változtatások nélkül.A 2.6 soros hathengeres sem kevésbé régi darab, bár csak a hatvanas évek első felében jelent meg a Land Rover SIIb Forward Control modellben, majd később a 109 Station Wagonokban, mint opcionális csúcsmotor, de jóval korábbi fejlesztés, a Rover P4 személyautókban használták először. Mai szemmel kissé faramuci megoldás az IOE (Inlet Over Exhaust) szelepvezérlésű motor, azaz amikor a szívószelep a hengerfejen van a felül, nyomórudak, és szelephimbákkal mozgatva, míg a kipufogószelepek oldalt vannak, és közvetlenül a szintén oldalt lévő vezérműtengely pöcködi őket. Igazándiból valamiféle átmenet az oldaltszelepelt, és az OHV motorok között. Iszonyú hosszú löketű motor, nem is túl pörgős, de nyomatékos, és majdnem 100 lóerőt ad le, igazándiból teljesen jó motor egy terepjáróba.Egyetlen baj van vele: ritka.
Két lehetőség, bármelyik NAGYON is esélyes. Karburátor, és gyújtás. Sokat tud segíteni, ha időben, kellő előgyújtással szikrázunk, azonnal kiadtam az ukázt: A szerelővel kapják szét az elosztót, takarítsák ki, rakják össze, és állítsák be az előgyújtást, aztán lássuk meg, mit mutat a motor, hogyan jár, hogy húz, és majd kiderül, hogy kell-e felújítani.
A barbarizmust is meg lehet érteni, van célja. A falvak feldúlása, a vérontás, a nők megerőszakolása tekintet nélkül azok szüzességének meglétére, némely népcsoportoknál ezek a tevékenysége legalább annyira a családi hagyomány részei, mint amennyire társadalmi elvárás, a felnőtté válás próbája, és mondhatni életcél, adott kulturális keretek között. Arra viszont nem találtam szavakat, sem megfejtést, hogy miféle primitív hordáknál lehet szokás az, hogy a gyújtáselosztó minden mozgó alkatrészét pici hegesztésekkel egymáshoz rögzítik. Biztosan valami porosz népcsoport lehet a hunyó a dologban, ők tudtommal nem annyira szeretik a rendetlenséget, itt meg a kis röpsúlyok folyton jönnek-mennek, a két alaplapot egymáson elforgatja a vákuumos szabályzás és alapvetően teljes a látszólagos fegyelmezetlenség. A jelek mindenesetre arra mutattak, hogy valaki vagy NAGYON alacsony ingerküszöbbel bírt, vagy vajmi kevés tudománya volt a benzinüzemű Otto-motorok működését illetően... Azt már végképp nem értem, hogy a fel-le kóricáló dugattyúk vajon miért nem zavarták?
Forgattuk egy darabig a kezünkben a materializálódott hülyeséget, mint busman a pufajkát, és a gyári szerelési leírást bújva kijegyzeteltük a szükséges alkatrészek cikkszámát, különös tekintettel a vákuumos szabályzóra, mivel abból kapásból háromfélével is gyártották ezt a motort (bár az egyik lehetőséget el is vetettük azonnal, hiszen az csak a gyári katonai kivitelű autókban fordult elő, zavarszűrt osztófejeken).
Első áldozatunk a DistributorDoctor volt, aki oldalán, és leveleiben is rendkívüli magabiztosságról tesz tanúbizonyságot, ámde ő a saját, évek alatt felhalmozott dokumentációjában sem talált konkrétan ilyen elosztót, mint amivel mi tologattuk a szopórollert épp. A Lucas 25D6 típusú elosztó egy klasszikus brit osztófejnek tűnt, egy rakás korabeli sorhatos motoron volt (Jaguarban, Jensenben, MG-ben, Aston Martinban és még ki tudja mi mindenben), de ilyen kivitelben kizárólag a Land Roverben fordult elő. Végül elküldtem neki a teljes Landy szerelési leírást, ő megköszönte, és széttárta a kezét, hogy sajnos ilyet pont nem tud, alkatrészt nem mer küldeni hozzá, mert mi van, ha nem passzol, komplettet szintén nem mer emiatt, igazándiból még nem is látott ilyet soha a büdös életben. Itt egy kicsit megijedtünk, ha a DistributorDoctor se látott még ilyet, akkor mi lesz ebből?
Hi,We can build you a 25D6 to any spec you want.Regards,Colin
Másnap elküldtük neki a zsetont (a komplett vadiúj elosztó postával, áfával, csiribirivel mindennel együtt 200fontba került), ő pedig a kilencedik napon küldött egy tracking numbert a feladott küldeményhez. Hogy mit történt ezután?
Vártunk egy kicsit mi is, a folytatásig várjanak egy kicsit önök is, ígérjük, minden ki fog derülni, többek között az is, hogy mennyire igaza volt a Rolling Stonesnak, amikor azt énekelték, hogy
Utolsó kommentek